Åtgärder

Skillnad mellan versioner av "Stöd till forskare"

Från DAU-handboken

Rad 14: Rad 14:
** [[När ska data göras tillgängliga?]]
** [[När ska data göras tillgängliga?]]
** [[Datahanteringsplaner]]
** [[Datahanteringsplaner]]
** [https://snd.gu.se/sv/hantera-data/fardigstalla-tillgangliggora/FAIR-principerna FAIR-principerna]]
** [https://snd.gu.se/sv/hantera-data/fardigstalla-tillgangliggora/FAIR-principerna FAIR-principerna]
** [[Juridiska frågor]]
** [[Juridiska frågor]]
** [[Data Journals]]
** [[Data Journals]]

Versionen från 18 februari 2022 kl. 12.58

En DAU:s centrala uppgift är att hjälpa forskare tillgängliggöra sina data. I DAU-beskrivningsdokumentet finns det några exempel på hur en DAU skulle kunna stödja forskare:

  • föreslå lämplig programvara men inte erbjuda utbildning i hur den används
  • identifiera tänkbara juridiska problemområden men inte stå för juridisk spetskompetens
  • diskutera val av disciplinspecifika metadatastandarder men inte behärska alla sådana standarder
  • ställa relevanta frågor för en datahanteringsplan och hjälpa till att besvara dem eller resonera kring sätt att besvara dem.

Att hantera forskares olika frågor och problem kräver en del resurser. Under delarna Forskarstöd och Teknisk dokumentation finns det information som kan vara till hjälp för att besvara vanliga frågor från forskare.

Resurser under Forskarstöd