Åtgärder

Skillnad mellan versioner av "Mina sidor"

Från DAU-handboken

m
Märke: Manuell återställning
 
(7 mellanliggande versioner av 2 användare visas inte)
Rad 3: Rad 3:
SND har tagit fram en samling webbverktyg som gemensamt kallas för Mina sidor. Här hittar du verktyg och information för att skapa och hantera databeskrivningar. T.ex. DORIS som används för att skapa och hantera databeskrivningar som ska göras tillgängliga i SND:s forskningsdatakatalog. Verktygen kan användas av forskare, DAU och SND för att hantera, dokumentera och publicera data. Mina sidor nås via ''Logga in'' på [https://snd.gu.se SND:s hemsida] (uppe i högra kanten).  
SND har tagit fram en samling webbverktyg som gemensamt kallas för Mina sidor. Här hittar du verktyg och information för att skapa och hantera databeskrivningar. T.ex. DORIS som används för att skapa och hantera databeskrivningar som ska göras tillgängliga i SND:s forskningsdatakatalog. Verktygen kan användas av forskare, DAU och SND för att hantera, dokumentera och publicera data. Mina sidor nås via ''Logga in'' på [https://snd.gu.se SND:s hemsida] (uppe i högra kanten).  


Du kan logga in genom att använda ditt befintliga konto hos ditt lärosäte, eller med hjälp av Google- eller Facebookkonto. Det finns också möjlighet att skapa ett eget användarkonto, exempelvis för en funktionsadress. För att göra det kickar du på 'Logga in med användarnamn/lösenord' nere till höger och väljer sen att skapa ett nytt konto.
Du kan logga in genom att använda ditt befintliga konto hos ditt lärosäte (SWAMID-konto) eller ORCID.  


Under Mina sidor finns verktyg och information för att skapa och hantera databeskrivningar. Vi har också samlat ett antal genvägar till resurser som kan vara till hjälp i arbetet med att hantera data och förbereda materialet för tillgängliggörande.  
Under Mina sidor finns verktyg och information för att skapa och hantera databeskrivningar. Vi har också samlat ett antal genvägar till resurser som kan vara till hjälp i arbetet med att hantera data och förbereda materialet för tillgängliggörande.  


* DORIS - Skapa och hantera databeskrivningar som ska göras tillgängliga i SND:s forskningsdatakatalog.
* DORIS - Skapa och hantera databeskrivningar som ska göras tillgängliga i SND:s forskningsdatakatalog.
* DAU-handboken - Stödresurser för att granska inkomna data och användbar information för uppbyggnaden av en DAU-verksamhet.
* Innan du beskriver data - Att tänka på innan du påbörjar en databeskrivning
* Utbildning - Information om våra kurser och utbildningstillfällen.
* FAQ - Svar på de vanligaste förekommande frågorna
* Aktuellt - Läs de senaste nyheterna och håll koll på planerade arrangemang.
* Hantera data - Stödresurser för datahantering inkl. checklista och guider
 
[[Fil:DORIS 3.jpg|750px]]


Som DAU kan du i DORIS se två vyer (forskarvyn och granskningsvyn). Forskare som använder DORIS kan bara se forskarvyn och därmed endast 'Pågående databeskrivningar'.  
Som DAU kan du i DORIS se två vyer (forskarvyn och granskningsvyn). Forskare som använder DORIS kan bara se forskarvyn och därmed endast 'Pågående databeskrivningar'.  
När du som DAU är i granskningsvyn kan du se alla databeskrivningar som finns för din organisation. Genom att använda filterfunktionen till höger kan du navigera mellan olika databeskrivningar efter vilken status de har. (Mer om information om statusar finns i avsnittet [[Vad är Doris?]]).
När du som DAU är i granskningsvyn kan du se alla databeskrivningar som finns för din organisation. Genom att använda filterfunktionen till höger kan du navigera mellan olika databeskrivningar efter vilken status de har. (Mer om information om statusar finns i avsnittet [[DORIS]]).
 
[[Fil:DORIS 4.jpg|750px]]
 
Som hjälp i arbetet finns [[Manual för DORIS: Beskrivning av roller, statusar och funktioner]].
 
==Mer information==
'''[[Vad är Doris?]]'''
 
'''[[Manual för DORIS: Beskrivning av roller, statusar och funktioner]]'''

Nuvarande version från 12 juni 2023 kl. 14.27

Om Mina sidor

SND har tagit fram en samling webbverktyg som gemensamt kallas för Mina sidor. Här hittar du verktyg och information för att skapa och hantera databeskrivningar. T.ex. DORIS som används för att skapa och hantera databeskrivningar som ska göras tillgängliga i SND:s forskningsdatakatalog. Verktygen kan användas av forskare, DAU och SND för att hantera, dokumentera och publicera data. Mina sidor nås via Logga inSND:s hemsida (uppe i högra kanten).

Du kan logga in genom att använda ditt befintliga konto hos ditt lärosäte (SWAMID-konto) eller ORCID.

Under Mina sidor finns verktyg och information för att skapa och hantera databeskrivningar. Vi har också samlat ett antal genvägar till resurser som kan vara till hjälp i arbetet med att hantera data och förbereda materialet för tillgängliggörande.

  • DORIS - Skapa och hantera databeskrivningar som ska göras tillgängliga i SND:s forskningsdatakatalog.
  • Innan du beskriver data - Att tänka på innan du påbörjar en databeskrivning
  • FAQ - Svar på de vanligaste förekommande frågorna
  • Hantera data - Stödresurser för datahantering inkl. checklista och guider

Som DAU kan du i DORIS se två vyer (forskarvyn och granskningsvyn). Forskare som använder DORIS kan bara se forskarvyn och därmed endast 'Pågående databeskrivningar'. När du som DAU är i granskningsvyn kan du se alla databeskrivningar som finns för din organisation. Genom att använda filterfunktionen till höger kan du navigera mellan olika databeskrivningar efter vilken status de har. (Mer om information om statusar finns i avsnittet DORIS).