Åtgärder

DAU-handboken

Skillnad mellan versioner av "Om"

Från DAU-handboken

Rad 9: Rad 9:


=== DAU-handbokens syfte ===
=== DAU-handbokens syfte ===
Stöd till DAU:er med att
Handboken riktar sig till DAU:er (snarare än till forskare). Den syftar till att ge stöd till DAU:er med att


* uppfylla kraven och garantierna i [https://public.3.basecamp.com/p/giD2uBVKQRzvXCXSZBVzGjzz SND:s kravbeskrivning]
* uppfylla kraven och garantierna i [https://public.3.basecamp.com/p/giD2uBVKQRzvXCXSZBVzGjzz SND:s kravbeskrivning]

Versionen från 14 maj 2019 kl. 08.05

Välkommen till DAU-handboken!

Den här wikin innehåller resurser som en DAU i SND-nätverket kan utnytta för att bygga upp och driva sin verksamhet. DAU-handboken är en wiki eftersom den är tänkt att erbjuda en möjlighet för såväl SND som nätverkets medlemmar att dela med sig av bra lösningar, effektiva arbetsflöden, praktiska checklistor och annat som kan komma andra DAU:er till godo.

Bakgrund

SND har sedan 2017 drivit utvecklingen av ett nätverk av stödfunktioner som ska arbeta med hantering av forskningsdata på svenska lärosäten och forskande myndigheter. Det gemensamma namnet på dessa funktioner är DAU (Data Access Units). (Många lärosäten har egna benämningar på sina DAU:er.) DAU:ernas huvudsakliga uppgift är att hjälpa lärosätets forskare att göra sina data så tillgängliga som möjligt i enlighet med FAIR-principerna. En DAU ska kunna erbjuda forskare råd och utbildning kring hantering och tillgängliggörande av data, och ska kunna säkerställa att forskarnas metadata och data håller hög kvalitet när de tillgängliggörs och långtidsbevaras. En mer fullständig beskrivning av DAU-funktionen finns i dokumentet Beskrivning av DAU.

Vad finns i DAU-handboken?

DAU-handbokens syfte

Handboken riktar sig till DAU:er (snarare än till forskare). Den syftar till att ge stöd till DAU:er med att

  • uppfylla kraven och garantierna i SND:s kravbeskrivning
  • skapa arbetsrutiner för att ta emot inkommande forskningsdata, bearbeta dem och sedan publicera beskrivningarna av dem
  • använda tillgängliga programvaror och elektroniska tjänster som Mitt SND, Nesstar m.fl.
  • skapa rutiner kring kontakt med och stöd till forskare
  • samla och dela med sig av resurser och erfarenheter till de andra medlemmarna i nätverket.

Innehåll i korthet

Nytt innehåll

SND kommer att ansvara för resurser för att uppfylla kraven på data och metadata. Ansvaret innebär att en arbetsgrupp löpande kommer att producera och underhålla materialet. Kravresurserna kommer att vara låsta för extern redigering.

DAU:er kan bidra

SND kommer också att ta fram andra resurser inom den ovannämnda strukturen som kommer att vara öppna för extern redigering och tillägg av information och instruktioner. Det innebär att DAU:er kan lägga till relevant material för att berika DAU-handboken och göra den mer relevant för egen verksamhet. För att ge alla DAU:er möjlighet att få tillgång till och bidra till DAU-handboken kommer den att vara i wiki-format med möjlighet att skapa nya sidor, redigera innehåll och spåra ändringar. Det enda som krävs för att kunna skapa och redigera innehåll är att ansöka om konto. Detta gör man genom att klicka på "Ansök om konto" längst upp till höger.

Redaktion

Denna frihet och öppenhet innebär dock att det finns behov av en redaktör. SND:s huvudkontor är i nuläget enda redaktör för DAU-handboken. Hur den här rollen kommer att se ut eller hur omfattande den kommer att vara är inte fastslaget än, men den kommer att behöva delas mellan representanter från olika delar av SND-nätverket.

Fortsatt utveckling

DAU-handboken är en levande samling med resurser av olika slag och är tänkt att formas utifrån hur SND:s och DAU:ernas nya organisationer utvecklas, och hur forskningsdatalandskapet förändras över de närmaste åren. Mycket i handboken beror på tekniska lösningar, policyer och beslut som inte är på plats än, och kommer att förändras i takt med att strukturer förforskningsdatastöd, -bavarande och -tillgängliggörande sätter sig.