Åtgärder

DORIS

Från DAU-handboken

Version från den 9 mars 2020 kl. 08.43 av Jeremy azzopardi (diskussion | bidrag) (Skapade sidan med '= Om DORIS = DORIS är SND:s nya dataorganiserings- och informationssystem. DORIS ersätter SND:S webbformulär och Mitt SND. Dessa integreras nu i det nya systemet DORIS. ==...')
(skillnad) ← Äldre version | Nuvarande version (skillnad) | Nyare version → (skillnad)

Om DORIS

DORIS är SND:s nya dataorganiserings- och informationssystem. DORIS ersätter SND:S webbformulär och Mitt SND. Dessa integreras nu i det nya systemet DORIS.

Bakgrund

Innan DORIS lanserades byggde SND:s process för att publicera och tillgängliggöra forskningsdata på tre olika system: webbformulär för att beskriva och ladda upp data, SND:s interna managementsystem (SIMS) för att hantera metadata och datafiler och forskningsdatakatalog för att göra data sökbara och åtkomliga. I dagsläget behöver all data och metadata som ska synas i SND:s forskningsdatakatalog gå via SIMS.

Övergången till SND 2.01 medför bl.a. att DAU-medarbetare kommer involveras i data- och metadataflödet. För lärosäten och forskande organisationer som har upprättat en DAU behöver DAU-medarbetare ha åtkomst till de data och metadata som beskrivs via SND:s formulär. Data och metadata kontrolleras av DAU-medarbetare och därefter, under upplärningsprocessen, utför SND-medarbetare en slutkontroll för att säkerställa att data och tillhörande dokumentation är av sådan kvalitet att de kan publiceras i SND:s forskningsdatakatalog. En förutsättning för att detta ska fungera är att ett nytt system skapas som kan ersätta SND:s interna system SIMS och som finns tillgängligt för både överlämnare, DAU och SND via ett webbgränssnitt.

SIMS har i sin nuvarande form funnits sedan 2006, och utveckling har skett kontinuerligt genom löpande förvaltning och vidareutveckling. Systemet är utformat för att stödja de arbetsprocesser som fanns före SND 2.0 och många av funktionerna som finns i programmet behöver ersättas och anpassas efter de nya krav som verksamheten ställer.

Det finns två vyer


Funktioner i DORIS - en översikt

Vyerna

Vilken vy man väljer påverkar vilken roll man har när man använder DORIS. och vilka databeskrivningar man har tillgång till.

Forskarvy

Forskarvy ger tillgång till alla egna databeskrivningar. Forskarvy är 'standard'-statusen där alla hamnar när de loggar in. Alla användare som är registrerade som DAU kan klicka på texten Byt till DAU-vy.

Funktioner hos Forskarvyn

Skapa ny databeskrivning: klicka på Ny databeskrivning för att påbörja en ny databeskrivning. Påbörjade eller inskickade databeskrivningar listas under Pågående databeskrivningar.

Andra åtgärder: Under Åtgärder hittar du verktyg för att redigera databeskrivningen, duplicera, förhandsgranska, lägga till/ta bort redigerare och ta bort databeskrivning.

Statusen Under redigering betyder att data-beskrivningen inte är inskickad och du kan komplettera beskrivningen och ladda upp filer. Du får meddelande via e-post när granskning av inskickad databeskrivning påbörjas. Du kommer även att kontaktas om ytterligare information behövs innan publicering.

DAU-vy

När man är inloggad som DAU har man också tillgång till DAU-vy


DORIS arbetsflöde.png