|
|
(30 mellanliggande versioner av en annan användare visas inte) |
Rad 1: |
Rad 1: |
| Checklista för kontroll av data
| | Den här checklistan är en kortfattad översikt över vad man behöver kontrollera för att säkerställa att data uppfyller minimikrav för SND:s katalog. Utförligare beskrivning finns på sidan [https://dhb.snd.gu.se/wiki/Kontroll_av_inkommen_databeskrivning <span class="underline">Kontroll av inkommen databeskrivning</span>]. [https://dhb.snd.gu.se/w/images/f/f3/Checklista_f%C3%B6r_kontroll_av_metadata_och_data.pdf Ladda ner checklistan i pdf-format]. |
|
| |
|
| Den här checklistan är en kortfattad översikt över vad man behöver
| |
| kontrollera för att säkerställa att data uppfyller minimikrav för SND:s
| |
| katalog. Utförligare beskrivning finns på sidan [[Kontroll av inkommande
| |
| data]{.underline}](https://dhb.snd.gu.se/wiki/Kontroll_av_inkommande_data).
| |
|
| |
|
| +-----------------------------------+-----------------------------------+
| |
| | Aktiviteter | Checklista |
| |
| +-----------------------------------+-----------------------------------+
| |
| | 1. **Säkerställ att | - Originaldata ligger på |
| |
| | originalversionen av data | lärosätets lagringsyta[^6] |
| |
| | finns sparad på en säker | |
| |
| | lagringsyta** | - Originaldata ligger avskilt |
| |
| | | från bearbetade[^7] versioner |
| |
| | | |
| |
| | | *Har data kommit till DAU på |
| |
| | | något annat sätt (t.ex. på en |
| |
| | | extern hårddisk)?* |
| |
| | | |
| |
| | | Se till att data laddas upp till |
| |
| | | lärosätets lagringsyta. |
| |
| +-----------------------------------+-----------------------------------+
| |
| | 2. **Gör viruskontroll** | - Levererade filer innehåller |
| |
| | | inte virus |
| |
| | | |
| |
| | | *Misstänker du att leveransen |
| |
| | | innehåller virus?* |
| |
| | | |
| |
| | | Kontakta din IT-avdelning. |
| |
| +-----------------------------------+-----------------------------------+
| |
| | > **Läs igenom metadata och titta | |
| |
| | > på eventuell dokumentation | |
| |
| | > innan du går vidare.** | |
| |
| | > | |
| |
| | > Att använda metadata och | |
| |
| | > dokumentation som referens kan | |
| |
| | > vara till stor hjälp medan du | |
| |
| | > fortsätter att granska inkomna | |
| |
| | > data. | |
| |
| +-----------------------------------+-----------------------------------+
| |
| | 3. **Kontrollera att leveransen | - Alla nödvändiga filer finns |
| |
| | är komplett** | |
| |
| | | *\ |
| |
| | *Information om vilka filer som | Misstänker du att det saknas |
| |
| | ska ingå i leveransen går att | filer?* |
| |
| | hitta i metadatafälten (t.ex. | |
| |
| | Beskrivning) eller i | Kontakta forskaren. |
| |
| | dokumentationen (t.ex. Bifogad | |
| |
| | artikel).* | |
| |
| +-----------------------------------+-----------------------------------+
| |
| | 4. **Kontrollera läsbarheten för | - Filerna går att öppna |
| |
| | datafiler** | |
| |
| | | - Ett urval av filerna går |
| |
| | | att öppna[^8] |
| |
| | | |
| |
| | | - Alla olika filformat kan |
| |
| | | öppnas |
| |
| | | |
| |
| | | *Går filerna inte att öppna?* |
| |
| | | |
| |
| | | Kontrollera att du använder rätt |
| |
| | | mjukvara. Har du inte tillgång |
| |
| | | till mjukvaran kan du be |
| |
| | | forskaren om icke-licencerade |
| |
| | | alternativ. Har du rätt mjukvara |
| |
| | | med filerna går ändå inte att |
| |
| | | öppna? Kontakta forskaren. |
| |
| +-----------------------------------+-----------------------------------+
| |
| | 5. **Kontrollera filformat** | - Filerna är i ett lämpligt |
| |
| | | format för återanvändning och |
| |
| | | tillgängliggörande |
| |
| | | |
| |
| | | *Är filformaten inte lämpliga för |
| |
| | | återanvändning och/eller |
| |
| | | tillgängliggörande?* |
| |
| | | |
| |
| | | Konvertera filerna till ett mer |
| |
| | | lämpligt format. |
| |
| | | |
| |
| | | Om du är osäker på vilket format |
| |
| | | filerna bör vara i kan du ta |
| |
| | | hjälp av SND:s guide för |
| |
| | | [[rekommenderade |
| |
| | | filformat]{.underline}](https://s |
| |
| | | nd.gu.se/sv/hantera-data/guider/f |
| |
| | | ilformat). |
| |
| | | Läs även [[avsnittet om filformat |
| |
| | | i |
| |
| | | DAU-handboken]{.underline}](https |
| |
| | | ://dhb.snd.gu.se/wiki/Kontroll_av |
| |
| | | _inkommande_data#filformat). |
| |
| +-----------------------------------+-----------------------------------+
| |
| | 6. **Kontrollera filnamn och | - Filer har logiska filnamn[^9] |
| |
| | mappstruktur** | |
| |
| | | - Det går att avgöra vilka |
| |
| | | filer som hör ihop eller |
| |
| | | har samma typ av innehåll |
| |
| | | |
| |
| | | - Filnamnen dokumenteras |
| |
| | | via readme-fil, artikel, |
| |
| | | separat fillista, eller |
| |
| | | på något annan sätt. |
| |
| | | |
| |
| | | - Mappstrukturen är logisk och |
| |
| | | går att navigera |
| |
| +-----------------------------------+-----------------------------------+
| |
| | 7. **Kontrollera att det finns | - Dokumentationen är |
| |
| | tillräcklig dokumentation** | tillräcklig för att data ska |
| |
| | | kunna förstås och |
| |
| | | återanv[^10]ändas |
| |
| +-----------------------------------+-----------------------------------+
| |
|
| |
|
| [^1]: Lärosätets lagringsyta - En lagringsyta avsedd för långtidslagring
| |
| och publicering av forskningsdata. Ett exempel kan vara en SUNET-yta
| |
| som lärosätet hyr ut.
| |
|
| |
|
| [^2]: Med bearbetning menas att data på något sätt förändras från
| | {|class="wikitable" style="width: 75%; margin: auto;" border="1" |
| versionen som först lämnades av forskaren för publicering. Exempel
| | | Aktiviteter |
| på bearbetning kan vara: byte av filnamn, konvertering till andra
| | | Checklista |
| (t.ex. arkivbeständiga) filformat, redigering av innehållet.
| | |- |
| | | |
| | # '''Säkerställ att originalversionen av data finns sparad på en säker lagringsyta''' |
| | | |
| | * Originaldata ligger på lärosätets lagringsyta |
| | * Originaldata ligger avskilt från bearbetade versioner |
|
| |
|
| [^3]: Om det rör sig om väldigt många datafiler kan det anses som en
| | ''Har data kommit till DAU på något annat sätt (t.ex. på en extern hårddisk)?'' |
| orimligt stor arbetsmängd att öppna alla. Det kan då istället vara
| |
| aktuellt att öppna ett urval av filerna och att välja filer av alla
| |
| de olika filformaten.
| |
|
| |
|
| [^4]: Exempel på logiska filnamn: (1) Ett dataset med tusen bilder där
| | Se till att data laddas upp till lärosätets lagringsyta. |
| varje bild har ett sekventiellt namn (img001, img002) och varje namn
| | |- |
| är dokumenterat i ett separat csv-fil. (2) Ett dataset med tusen
| | | |
| csv-filer där varje filnamn innehåller kodad information
| | <ol start="2" style="list-style-type: decimal;"> |
| (analysis\_PhLevels\_point1; analysis\_PhLevels\_point2;
| | <li><p>'''Gör viruskontroll'''</p></li></ol> |
| analysis\_CO2Levels\_point1; osv.), och där kodningen förklaras i
| | | |
| ett separat textfil eller går att förstå genom att läsa artikeln.
| | * Levererade filer innehåller inte virus |
| (3) Dataset som innehåller en csv-fil, en pdf-fil och en bild, där
| |
| alla filer har ett förklarande namn (t.ex.:
| |
| medieval\_farmstead\_database.csv, historical\_text\_scan.pdf,
| |
| historical\_map\_1352.tif)
| |
|
| |
|
| [^5]: Läs
| | ''Misstänker du att leveransen innehåller virus?'' |
| [[https://dhb.snd.gu.se/wiki/Kontroll\_av\_inkommande\_data\#dokumentation]{.underline}](https://dhb.snd.gu.se/wiki/Kontroll_av_inkommande_data#dokumentation)
| |
| för exempel på hur dokumention kan se ut beroende på datatyp.
| |
|
| |
|
| [^6]: Lärosätets lagringsyta - En lagringsyta avsedd för långtidslagring
| | Kontakta din IT-avdelning. |
| och publicering av forskningsdata. Ett exempel kan vara en SUNET-yta
| | |- |
| som lärosätet hyr ut.
| | |colspan="2" style="text-align:center;"| <blockquote>'''Läs igenom metadata och titta på eventuell dokumentation innan du går vidare.''' |
|
| |
|
| [^7]: Med bearbetning menas att data på något sätt förändras från
| | Att använda metadata och dokumentation som referens kan vara till stor hjälp medan du fortsätter att granska inkomna data. |
| versionen som först lämnades av forskaren för publicering. Exempel
| | </blockquote> |
| på bearbetning kan vara: byte av filnamn, konvertering till andra
| | |- |
| (t.ex. arkivbeständiga) filformat, redigering av innehållet.
| | | |
| | <ol start="3" style="list-style-type: decimal;"> |
| | <li><p>'''Kontrollera att leveransen är komplett'''</p></li></ol> |
|
| |
|
| [^8]: Om det rör sig om väldigt många datafiler kan det anses som en
| | ''Information om vilka filer som ska ingå i leveransen går att hitta i metadatafälten (t.ex. Beskrivning) eller i dokumentationen (t.ex. Bifogad artikel).'' |
| orimligt stor arbetsmängd att öppna alla. Det kan då istället vara
| | | |
| aktuellt att öppna ett urval av filerna och att välja filer av alla
| | * Alla nödvändiga filer finns |
| de olika filformaten.
| |
|
| |
|
| [^9]: Exempel på logiska filnamn: (1) Ett dataset med tusen bilder där
| | ''Misstänker du att det saknas filer?'' |
| varje bild har ett sekventiellt namn (img001, img002) och varje namn
| |
| är dokumenterat i ett separat csv-fil. (2) Ett dataset med tusen
| |
| csv-filer där varje filnamn innehåller kodad information
| |
| (analysis\_PhLevels\_point1; analysis\_PhLevels\_point2;
| |
| analysis\_CO2Levels\_point1; osv.), och där kodningen förklaras i
| |
| ett separat textfil eller går att förstå genom att läsa artikeln.
| |
| (3) Dataset som innehåller en csv-fil, en pdf-fil och en bild, där
| |
| alla filer har ett förklarande namn (t.ex.:
| |
| medieval\_farmstead\_database.csv, historical\_text\_scan.pdf,
| |
| historical\_map\_1352.tif)
| |
|
| |
|
| [^10]: Läs
| | Kontakta forskaren. |
| [[https://dhb.snd.gu.se/wiki/Kontroll\_av\_inkommande\_data\#dokumentation]{.underline}](https://dhb.snd.gu.se/wiki/Kontroll_av_inkommande_data#dokumentation)
| | |- |
| för exempel på hur dokumention kan se ut beroende på datatyp.
| | | |
| | <ol start="4" style="list-style-type: decimal;"> |
| | <li><p>'''Kontrollera läsbarheten för datafiler'''</p></li></ol> |
| | | |
| | * Filerna går att öppna |
| | ** Ett urval av filerna går att öppna |
| | ** Alla olika filformat kan öppnas |
| | |
| | ''Går filerna inte att öppna?'' |
| | |
| | Kontrollera att du använder rätt mjukvara. Har du inte tillgång till mjukvaran kan du be forskaren om icke-licencerade alternativ. Har du rätt mjukvara med filerna går ändå inte att öppna? Kontakta forskaren. |
| | |- |
| | | |
| | <ol start="5" style="list-style-type: decimal;"> |
| | <li><p>'''Kontrollera filformat'''</p></li></ol> |
| | | |
| | * Filerna är i ett lämpligt format för återanvändning och tillgängliggörande |
| | |
| | ''Är filformaten inte lämpliga för återanvändning och/eller tillgängliggörande?'' |
| | |
| | Konvertera filerna till ett mer lämpligt format. |
| | |
| | Om du är osäker på vilket format filerna bör vara i kan du ta hjälp av SND:s guide för [https://snd.gu.se/sv/hantera-data/guider/filformat <span class="underline">rekommenderade filformat</span>]. Läs även [https://dhb.snd.gu.se/wiki/Kontroll_av_inkommande_data#filformat <span class="underline">avsnittet om filformat i DAU-handboken</span>]. |
| | |- |
| | | |
| | <ol start="6" style="list-style-type: decimal;"> |
| | <li><p>'''Kontrollera filnamn och mappstruktur'''</p></li></ol> |
| | | |
| | * Filer har logiska filnamn |
| | ** Det går att avgöra vilka filer som hör ihop eller har samma typ av innehåll |
| | ** Filnamnen dokumenteras via readme-fil, artikel, separat fillista, eller på något annan sätt. |
| | * Mappstrukturen är logisk och går att navigera |
| | |- |
| | | |
| | <ol start="7" style="list-style-type: decimal;"> |
| | <li><p>'''Kontrollera att det finns tillräcklig dokumentation'''</p></li></ol> |
| | | |
| | * Dokumentationen är tillräcklig för att data ska kunna förstås och återanvändas |
| | |} |