Åtgärder

Skillnad mellan versioner av "Checklista: kontroll av data"

Från DAU-handboken

Rad 1: Rad 1:
+-----------------------------------+-----------------------------------+
Checklista för kontroll av data
| Aktiviteter                       | Checklista                       |
 
+-----------------------------------+-----------------------------------+
Den här checklistan är en kortfattad översikt över vad man behöver
| 1.  **Säkerställ att             | -  Originaldata ligger på        |
kontrollera för att säkerställa att data uppfyller minimikrav för SND:s
|    originalversionen av data     |    lärosätets lagringsyta[^6]    |
katalog. Utförligare beskrivning finns på sidan [<span
|    finns sparad på en säker     |                                  |
class="underline">Kontroll av inkommande
|    lagringsyta**                | -   Originaldata ligger avskilt   |
data</span>](https://dhb.snd.gu.se/wiki/Kontroll_av_inkommande_data).
|                                  |    från bearbetade[^7] versioner |
 
|                                  |                                  |
<table>
|                                  | *Har data kommit till DAU på     |
<tbody>
|                                  | något annat sätt (t.ex. på en     |
<tr class="odd">
|                                  | extern hårddisk)?*                |
<td>Aktiviteter</td>
|                                  |                                  |
<td>Checklista</td>
|                                  | Se till att data laddas upp till |
</tr>
|                                  | lärosätets lagringsyta.           |
<tr class="even">
+-----------------------------------+-----------------------------------+
<td><ol type="1">
| 2.  **Gör viruskontroll**        | -  Levererade filer innehåller   |
<li><p><strong>Säkerställ att originalversionen av data finns sparad på en säker lagringsyta</strong></p></li>
|                                  |    inte virus                   |
</ol></td>
|                                  |                                  |
<td><ul>
|                                  | *Misstänker du att leveransen     |
<li><p>Originaldata ligger på lärosätets lagringsyta<a href="#fn1" class="footnote-ref" id="fnref1" role="doc-noteref"><sup>1</sup></a></p></li>
|                                  | innehåller virus?*                |
<li><p>Originaldata ligger avskilt från bearbetade<a href="#fn2" class="footnote-ref" id="fnref2" role="doc-noteref"><sup>2</sup></a> versioner</p></li>
|                                  |                                  |
</ul>
|                                  | Kontakta din IT-avdelning.       |
<p><em>Har data kommit till DAU på något annat sätt (t.ex. på en extern hårddisk)?</em></p>
+-----------------------------------+-----------------------------------+
<p>Se till att data laddas upp till lärosätets lagringsyta.</p></td>
| > **Läs igenom metadata och titta |                                  |
</tr>
| > på eventuell dokumentation     |                                  |
<tr class="odd">
| > innan du går vidare.**          |                                  |
<td><ol start="2" type="1">
| >                                 |                                  |
<li><p><strong>Gör viruskontroll</strong></p></li>
| > Att använda metadata och       |                                  |
</ol></td>
| > dokumentation som referens kan |                                  |
<td><ul>
| > vara till stor hjälp medan du   |                                  |
<li><p>Levererade filer innehåller inte virus</p></li>
| > fortsätter att granska inkomna |                                  |
</ul>
| > data.                          |                                  |
<p><em>Misstänker du att leveransen innehåller virus?</em></p>
+-----------------------------------+-----------------------------------+
<p>Kontakta din IT-avdelning.</p></td>
| 3.  **Kontrollera att leveransen | -  Alla nödvändiga filer finns  |
</tr>
|    är komplett**                |                                  |
<tr class="even">
|                                  | *\                                |
<td><blockquote>
| *Information om vilka filer som   | Misstänker du att det saknas      |
<p><strong>Läs igenom metadata och titta på eventuell dokumentation innan du går vidare.</strong></p>
| ska ingå i leveransen går att     | filer?*                          |
<p>Att använda metadata och dokumentation som referens kan vara till stor hjälp medan du fortsätter att granska inkomna data.</p>
| hitta i metadatafälten (t.ex.     |                                  |
</blockquote></td>
| Beskrivning) eller i             | Kontakta forskaren.              |
<td></td>
| dokumentationen (t.ex. Bifogad   |                                  |
</tr>
| artikel).*                        |                                  |
<tr class="odd">
+-----------------------------------+-----------------------------------+
<td><ol start="3" type="1">
| 4.  **Kontrollera läsbarheten för | -  Filerna går att öppna         |
<li><p><strong>Kontrollera att leveransen är komplett</strong></p></li>
|    datafiler**                  |                                  |
</ol>
|                                  |    -  Ett urval av filerna går |
<p><em>Information om vilka filer som ska ingå i leveransen går att hitta i metadatafälten (t.ex. Beskrivning) eller i dokumentationen (t.ex. Bifogad artikel).</em></p></td>
|                                  |        att öppna[^8]            |
<td><ul>
|                                  |                                  |
<li><p>Alla nödvändiga filer finns</p></li>
|                                  |    -  Alla olika filformat kan |
</ul>
|                                  |        öppnas                    |
<p><em><br />
|                                  |                                  |
Misstänker du att det saknas filer?</em></p>
|                                  | *Går filerna inte att öppna?*    |
<p>Kontakta forskaren.</p></td>
|                                  |                                  |
</tr>
|                                  | Kontrollera att du använder rätt |
<tr class="even">
|                                  | mjukvara. Har du inte tillgång   |
<td><ol start="4" type="1">
|                                  | till mjukvaran kan du be         |
<li><p><strong>Kontrollera läsbarheten för datafiler</strong></p></li>
|                                  | forskaren om icke-licencerade     |
</ol></td>
|                                  | alternativ. Har du rätt mjukvara |
<td><ul>
|                                  | med filerna går ändå inte att     |
<li><p>Filerna går att öppna</p>
|                                  | öppna? Kontakta forskaren.       |
<ul>
+-----------------------------------+-----------------------------------+
<li><p>Ett urval av filerna går att öppna<a href="#fn3" class="footnote-ref" id="fnref3" role="doc-noteref"><sup>3</sup></a></p></li>
| 5.  **Kontrollera filformat**    | -  Filerna är i ett lämpligt     |
<li><p>Alla olika filformat kan öppnas</p></li>
|                                  |    format för återanvändning och |
</ul></li>
|                                  |    tillgängliggörande           |
</ul>
|                                  |                                  |
<p><em>Går filerna inte att öppna?</em></p>
|                                  | *Är filformaten inte lämpliga för |
<p>Kontrollera att du använder rätt mjukvara. Har du inte tillgång till mjukvaran kan du be forskaren om icke-licencerade alternativ. Har du rätt mjukvara med filerna går ändå inte att öppna? Kontakta forskaren.</p></td>
|                                  | återanvändning och/eller         |
</tr>
|                                  | tillgängliggörande?*              |
<tr class="odd">
|                                  |                                  |
<td><ol start="5" type="1">
|                                  | Konvertera filerna till ett mer   |
<li><p><strong>Kontrollera filformat</strong></p></li>
|                                  | lämpligt format.                 |
</ol></td>
|                                  |                                  |
<td><ul>
|                                  | Om du är osäker på vilket format |
<li><p>Filerna är i ett lämpligt format för återanvändning och tillgängliggörande</p></li>
|                                  | filerna bör vara i kan du ta     |
</ul>
|                                  | hjälp av SND:s guide för         |
<p><em>Är filformaten inte lämpliga för återanvändning och/eller tillgängliggörande?</em></p>
|                                  | [[rekommenderade                  |
<p>Konvertera filerna till ett mer lämpligt format.</p>
|                                  | filformat]{.underline}](https://s |
<p>Om du är osäker på vilket format filerna bör vara i kan du ta hjälp av SND:s guide för <a href="https://snd.gu.se/sv/hantera-data/guider/filformat"><span class="underline">rekommenderade filformat</span></a>. Läs även <a href="https://dhb.snd.gu.se/wiki/Kontroll_av_inkommande_data#filformat"><span class="underline">avsnittet om filformat i DAU-handboken</span></a>.</p></td>
|                                  | nd.gu.se/sv/hantera-data/guider/f |
</tr>
|                                  | ilformat).                       |
<tr class="even">
|                                  | Läs även [[avsnittet om filformat |
<td><ol start="6" type="1">
|                                  | i                                |
<li><p><strong>Kontrollera filnamn och mappstruktur</strong></p></li>
|                                  | DAU-handboken]{.underline}](https |
</ol></td>
|                                  | ://dhb.snd.gu.se/wiki/Kontroll_av |
<td><ul>
|                                  | _inkommande_data#filformat).     |
<li><p>Filer har logiska filnamn<a href="#fn4" class="footnote-ref" id="fnref4" role="doc-noteref"><sup>4</sup></a></p>
+-----------------------------------+-----------------------------------+
<ul>
| 6.  **Kontrollera filnamn och     | -  Filer har logiska filnamn[^9] |
<li><p>Det går att avgöra vilka filer som hör ihop eller har samma typ av innehåll</p></li>
|    mappstruktur**                |                                  |
<li><p>Filnamnen dokumenteras via readme-fil, artikel, separat fillista, eller på något annan sätt.</p></li>
|                                  |    -  Det går att avgöra vilka |
</ul></li>
|                                  |        filer som hör ihop eller |
<li><p>Mappstrukturen är logisk och går att navigera</p></li>
|                                  |        har samma typ av innehåll |
</ul></td>
|                                  |                                  |
</tr>
|                                  |    -  Filnamnen dokumenteras   |
<tr class="odd">
|                                  |        via readme-fil, artikel, |
<td><ol start="7" type="1">
|                                  |        separat fillista, eller   |
<li><p><strong>Kontrollera att det finns tillräcklig dokumentation</strong></p></li>
|                                  |        på något annan sätt.     |
</ol></td>
|                                  |                                  |
<td><ul>
|                                  | -  Mappstrukturen är logisk och |
<li><p>Dokumentationen är tillräcklig för att data ska kunna förstås och återanv<a href="#fn5" class="footnote-ref" id="fnref5" role="doc-noteref"><sup>5</sup></a>ändas</p></li>
|                                  |    går att navigera             |
</ul></td>
+-----------------------------------+-----------------------------------+
</tr>
| 7.  **Kontrollera att det finns   | -  Dokumentationen är           |
</tbody>
|    tillräcklig dokumentation**  |    tillräcklig för att data ska |
</table>
|                                  |    kunna förstås och             |
<section class="footnotes" role="doc-endnotes">
|                                  |    återanv[^10]ändas             |
<hr />
+-----------------------------------+-----------------------------------+
<ol>
<li id="fn1" role="doc-endnote"><p>Lärosätets lagringsyta - En lagringsyta avsedd för långtidslagring och publicering av forskningsdata. Ett exempel kan vara en SUNET-yta som lärosätet hyr ut.<a href="#fnref1" class="footnote-back" role="doc-backlink">↩︎</a></p></li>
<li id="fn2" role="doc-endnote"><p>Med bearbetning menas att data på något sätt förändras från versionen som först lämnades av forskaren för publicering. Exempel på bearbetning kan vara: byte av filnamn, konvertering till andra (t.ex. arkivbeständiga) filformat, redigering av innehållet.<a href="#fnref2" class="footnote-back" role="doc-backlink">↩︎</a></p></li>
<li id="fn3" role="doc-endnote"><p>Om det rör sig om väldigt många datafiler kan det anses som en orimligt stor arbetsmängd att öppna alla. Det kan då istället vara aktuellt att öppna ett urval av filerna och att välja filer av alla de olika filformaten.<a href="#fnref3" class="footnote-back" role="doc-backlink">↩︎</a></p></li>
<li id="fn4" role="doc-endnote"><p>Exempel på logiska filnamn: (1) Ett dataset med tusen bilder där varje bild har ett sekventiellt namn (img001, img002) och varje namn är dokumenterat i ett separat csv-fil. (2) Ett dataset med tusen csv-filer där varje filnamn innehåller kodad information (analysis_PhLevels_point1; analysis_PhLevels_point2; analysis_CO2Levels_point1; osv.), och där kodningen förklaras i ett separat textfil eller går att förstå genom att läsa artikeln. (3) Dataset som innehåller en csv-fil, en pdf-fil och en bild, där alla filer har ett förklarande namn (t.ex.: medieval_farmstead_database.csv, historical_text_scan.pdf, historical_map_1352.tif)<a href="#fnref4" class="footnote-back" role="doc-backlink">↩︎</a></p></li>
<li id="fn5" role="doc-endnote"><p>Läs <a href="https://dhb.snd.gu.se/wiki/Kontroll_av_inkommande_data#dokumentation"><span class="underline">https://dhb.snd.gu.se/wiki/Kontroll_av_inkommande_data#dokumentation</span></a> för exempel på hur dokumention kan se ut beroende på datatyp.<a href="#fnref5" class="footnote-back" role="doc-backlink">↩︎</a></p></li>
</ol>
</section>

Versionen från 24 oktober 2019 kl. 11.38

Checklista för kontroll av data

Den här checklistan är en kortfattad översikt över vad man behöver kontrollera för att säkerställa att data uppfyller minimikrav för SND:s katalog. Utförligare beskrivning finns på sidan [Kontroll av inkommande data](https://dhb.snd.gu.se/wiki/Kontroll_av_inkommande_data).

<tbody> </tbody>
Aktiviteter Checklista
  1. Säkerställ att originalversionen av data finns sparad på en säker lagringsyta

  • Originaldata ligger på lärosätets lagringsyta<a href="#fn1" class="footnote-ref" id="fnref1" role="doc-noteref">1</a>

  • Originaldata ligger avskilt från bearbetade<a href="#fn2" class="footnote-ref" id="fnref2" role="doc-noteref">2</a> versioner

Har data kommit till DAU på något annat sätt (t.ex. på en extern hårddisk)?

Se till att data laddas upp till lärosätets lagringsyta.

  1. Gör viruskontroll

  • Levererade filer innehåller inte virus

Misstänker du att leveransen innehåller virus?

Kontakta din IT-avdelning.

Läs igenom metadata och titta på eventuell dokumentation innan du går vidare.

Att använda metadata och dokumentation som referens kan vara till stor hjälp medan du fortsätter att granska inkomna data.

  1. Kontrollera att leveransen är komplett

Information om vilka filer som ska ingå i leveransen går att hitta i metadatafälten (t.ex. Beskrivning) eller i dokumentationen (t.ex. Bifogad artikel).

  • Alla nödvändiga filer finns


Misstänker du att det saknas filer?

Kontakta forskaren.

  1. Kontrollera läsbarheten för datafiler

  • Filerna går att öppna

    • Ett urval av filerna går att öppna<a href="#fn3" class="footnote-ref" id="fnref3" role="doc-noteref">3</a>

    • Alla olika filformat kan öppnas

Går filerna inte att öppna?

Kontrollera att du använder rätt mjukvara. Har du inte tillgång till mjukvaran kan du be forskaren om icke-licencerade alternativ. Har du rätt mjukvara med filerna går ändå inte att öppna? Kontakta forskaren.

  1. Kontrollera filformat

  • Filerna är i ett lämpligt format för återanvändning och tillgängliggörande

Är filformaten inte lämpliga för återanvändning och/eller tillgängliggörande?

Konvertera filerna till ett mer lämpligt format.

Om du är osäker på vilket format filerna bör vara i kan du ta hjälp av SND:s guide för <a href="https://snd.gu.se/sv/hantera-data/guider/filformat">rekommenderade filformat</a>. Läs även <a href="https://dhb.snd.gu.se/wiki/Kontroll_av_inkommande_data#filformat">avsnittet om filformat i DAU-handboken</a>.

  1. Kontrollera filnamn och mappstruktur

  • Filer har logiska filnamn<a href="#fn4" class="footnote-ref" id="fnref4" role="doc-noteref">4</a>

    • Det går att avgöra vilka filer som hör ihop eller har samma typ av innehåll

    • Filnamnen dokumenteras via readme-fil, artikel, separat fillista, eller på något annan sätt.

  • Mappstrukturen är logisk och går att navigera

  1. Kontrollera att det finns tillräcklig dokumentation

  • Dokumentationen är tillräcklig för att data ska kunna förstås och återanv<a href="#fn5" class="footnote-ref" id="fnref5" role="doc-noteref">5</a>ändas

<section class="footnotes" role="doc-endnotes">


  1. Lärosätets lagringsyta - En lagringsyta avsedd för långtidslagring och publicering av forskningsdata. Ett exempel kan vara en SUNET-yta som lärosätet hyr ut.<a href="#fnref1" class="footnote-back" role="doc-backlink">↩︎</a>

  2. Med bearbetning menas att data på något sätt förändras från versionen som först lämnades av forskaren för publicering. Exempel på bearbetning kan vara: byte av filnamn, konvertering till andra (t.ex. arkivbeständiga) filformat, redigering av innehållet.<a href="#fnref2" class="footnote-back" role="doc-backlink">↩︎</a>

  3. Om det rör sig om väldigt många datafiler kan det anses som en orimligt stor arbetsmängd att öppna alla. Det kan då istället vara aktuellt att öppna ett urval av filerna och att välja filer av alla de olika filformaten.<a href="#fnref3" class="footnote-back" role="doc-backlink">↩︎</a>

  4. Exempel på logiska filnamn: (1) Ett dataset med tusen bilder där varje bild har ett sekventiellt namn (img001, img002) och varje namn är dokumenterat i ett separat csv-fil. (2) Ett dataset med tusen csv-filer där varje filnamn innehåller kodad information (analysis_PhLevels_point1; analysis_PhLevels_point2; analysis_CO2Levels_point1; osv.), och där kodningen förklaras i ett separat textfil eller går att förstå genom att läsa artikeln. (3) Dataset som innehåller en csv-fil, en pdf-fil och en bild, där alla filer har ett förklarande namn (t.ex.: medieval_farmstead_database.csv, historical_text_scan.pdf, historical_map_1352.tif)<a href="#fnref4" class="footnote-back" role="doc-backlink">↩︎</a>

  5. Läs <a href="https://dhb.snd.gu.se/wiki/Kontroll_av_inkommande_data#dokumentation">https://dhb.snd.gu.se/wiki/Kontroll_av_inkommande_data#dokumentation</a> för exempel på hur dokumention kan se ut beroende på datatyp.<a href="#fnref5" class="footnote-back" role="doc-backlink">↩︎</a>

</section>