Åtgärder

Skills4EOSC/mål-objectives

Från DAU-handboken

Mål/Objectives


Projektet har 10 uttalade mål (objectives) som i sin tur relaterar till ett antal arbetspaket (Work packages, WP).

Dessa är följande (i klarspråksbearbetad översättning):

O1 - Kartlägga karriärprofiler med anknytning till öppen vetenskap. Gemensamt fastställa "minsta möjliga kompetens" (Minimum Viable Skillset, MVS) för varje karriärprofil. Skapa ett gemensamt ramverk för erkännande av kompetenser som förvärvats av universitetsstudenter, utbildare och nya yrkesverksamma som en del av en akademisk väg eller en process för livslångt lärande.
Relaterade WP: 2

O2 - Fastställa en metodik och en kvalitetssäkringsprocess för att säkerställa kvaliteten och relevansen hos OS-läromedel och för att hantera deras livscykel, vilket ökar deras återanvändbarhet.
Relaterade WP: 2

O3 - Erbjuda tjänstemän och beslutsfattare utbildning om OS och användning av data i evidensbaserad politik. Ge kompetenscenter (CC), forskare och "hederliga mäklare" (honest brokers) möjlighet och resurser för att ge utbildningar till denna.
Relaterade WP:

O5 - Definiera "Grundläggande kunskap om OS och dataintensiv vetenskap" som en nyckelkompetens som alla som bedriver forskning förväntas förvärva, och som ska ingå som generisk kunskap i kursplaner för grundutbildning, forskarutbildning och doktorsexamen.
Relaterade WP:

O6 - Utforma och genomföra en samarbetsmodell där nationella och regionala kompetenscenter, internationella forskningsinfrastrukturer och -sammanhang kan tillhandahålla specialiserad OS-kompetens med inriktning på forskares och specialiserade anställdas behov.
Relaterade WP:

O7 - Stödja livslångt lärande genom professionella nätverk som miljöer där det är möjligt att diskutera, samskapa och utbyta bästa praxis och lösningar bland yrkesverksamma och forskare inom OS.
Relaterade WP:

O8 - Samordna nationella, regionala och tematiska kompetenscentrum för OS och EOSC i Europa. Använda deras expertis för att skapa ett omfattande nätverk för användarstöd och en miljö som främjar och harmoniserar utbildning och kompetensverksamhet.
Relaterade WP:

O9 - Skapa och genomföra en strategi för att samarbeta med relevanta intressenter för att gemensamt skapa och främja projektresultaten (läroplaner, gemensamma ramar för certifiering och kvalitetssäkring, mänskliga nätverk). Bygga upp partnerskap för att förankra projektverksamheten och -resultaten i ett så brett nätverket av intressenter som möjligt.
Relaterade WP:

O10 - Skapa synergieffekter för nyckelaktörer i medlemsstaterna och på EOSC-arenan, samt med humankapital och utbildningsprogram på nationell, regional och europeisk nivå. Detta för att maximera effekterna av projektets verksamhet och -resultaten, och för att bana väg för deras långsiktiga hållbarhet.
Relaterade WP:

Länkar och listor

Huvudsida: Skills4EOSC

Lista: Arbetspaket (Work packages, WP)

Lista: Alla arbetspaket och uppgifter

Lista: Organisationer och stakeholders

Lista: Deliverables/Leveranser

Ordlista: Termer, förkortningar och nyckelord