Åtgärder

Skillnad mellan versioner av "Utbildning"

Från DAU-handboken

Rad 76: Rad 76:


===== Fördjupad läsning =====  
===== Fördjupad läsning =====  
===== Prioriterad läsning =====
[https://www.force11.org/group/fairgroup/fairprinciples FORCE 11. “The FAIR Data Principles.”]


Borgman, Christine L. (2010). Research Data: Who will share what, with  
[https://snd.gu.se/sv/datahantering Svensk nationell datatjänst (SND). “Datahantering.”]
 
===== Fördjupad läsning =====
[https://works.bepress.com/borgman/238/ Borgman, Christine L. (2010). Research Data: Who will share what, with  
whom, when, and why? China-North American Library Conference, 17 Aug  
whom, when, and why? China-North American Library Conference, 17 Aug  
2010. https://works.bepress.com/borgman/238/
2010.]
 
Borgman, Christine L. (2015). Big Data, Little Data, No Data: Scholarship in  
Borgman, Christine L. (2015). Big Data, Little Data, No Data: Scholarship in  
the Networked World. Cambridge, MA: MIT Press.  
the Networked World. Cambridge, MA: MIT Press.  


FORCE 11. ”Guiding Principles for Finding, Accessible, Interoperable and Re-
[https://www.force11.org/fairprinciples FORCE 11. “Guiding Principles for Finding, Accessible, Interoperable and Re-
useable Data.” Publishing version B1.0.  
useable Data.” Publishing version B1.0.]
https://www.force11.org/fairprinciples


Johnston, Lisa, Meghan Lafferty, Beth Petsan. (2012). ”Training Researchers  
[https://escholarship.umassmed.edu/jeslib/vol1/iss2/2/ Johnston, Lisa, Meghan Lafferty, Beth Petsan. (2012). “Training Researchers  
on Data Management: A Scalable, Cross-Disciplinary Approach.” Journal of  
on Data Management: A Scalable, Cross-Disciplinary Approach.” Journal of  
eScience Librarianship, 1(2): 79–87. doi: 10.7191/jeslib.2012.1012  
eScience Librarianship, 1(2): 79–87. doi: 10.7191/jeslib.2012.1012]


Procter, Rob, Peter Halfpenny, Alex Voss. (2012). ”Research Data  
Procter, Rob, Peter Halfpenny, Alex Voss. (2012). “Research Data  
Management: Opportunities and Challenges for HEIs” in Graham Pryor  
Management: Opportunities and Challenges for HEIs” in Graham Pryor  
(ed.), Managing Research Data. London: Facet. 135–150.  
(ed.), Managing Research Data. London: Facet. 135–150.  
Rad 99: Rad 103:
Data Management Services: Fundamentals of Good Practice. London: Facet.  
Data Management Services: Fundamentals of Good Practice. London: Facet.  


Wilkinson, M. D. et al. (2016) ”The FAIR Guiding Principles for scientific data  
[https://www.nature.com/articles/sdata201618 Wilkinson, M. D. et al. (2016) “The FAIR Guiding Principles for scientific data  
management and stewardship.” Sci. Data 3:160018 doi:  
management and stewardship.” Sci. Data 3:160018 doi:10.1038/sdata.2016.18]
10.1038/sdata.2016.18: https://www.nature.com/articles/sdata201618


==== Pass 2: Datahantering och datahanteringsplaner ====
==== Pass 2: Datahantering och datahanteringsplaner ====

Versionen från 14 maj 2019 kl. 10.31

Här följer en sammanställning av den information som finns på SND:s hemsida och som kan vara en hjälp för både er som arbetar i en Data Access Unit och för forskare. Sammanställningen kan hjälpa er att hitta rätt information när ni ska ta emot deponerade data och för att hänvisa en forskare som behöver er hjälp till rätt information.

BAS Online – för DAU

SND har på sin hemsida en webbaserad kurs kallad BAS Online som ger grunderna i datahantering och den vokabulär som används inom området. Kursen är på svenska och är främst utformad för den personal som arbetar i en DAU. I bilagorna till detta dokument finns en litteraturlista som är kopplad till BAS Online-kursen (bilaga 1). I bilagan finns också en lista med externa sidor som erbjuder utbildning i datahantering m.m. Du kommer till BAS Online via SND:s hemsida: https://snd.gu.se/sv

Datahanteringssidorna – främst för forskare

SND:s hemsida har också en ingång som heter ”Datahantering” som innehåller information om data i forskningsprocessen. Här finns stöd som kan vara till hjälp med att reda ut olika aspekter av datahanteringen i att underhålla, bevara och tillgängliggöra data från forskningsprojekt. Även om sidorna främst riktar sig till forskare finns där värdefull information även för er DAU-medarbetare, eftersom en forskare kan söka hjälp hos sin DAU för att få stöd i frågor som rör datahantering. Det kan vara en fördel att vara orienterad på vilken information som finns under dessa sidor. Avsnittet "Data i forskningsprocessen" har fem underrubriker:

Datahanteringsplan

Datainsamlingsfasen

Dataanalysfasen

Färdigställa och bevara data

Tillgängliggöra data

Datahanteringsplan

Datahanteringsplanen tar upp riktlinjer för hur data kan hanteras under hela forskningsprocessen, från projektstart till dess att forskaren deponerar sina data för tillgängliggörande och arkivering. Den best practice för datahantering som SND följer finns beskriven på datahanteringssidorna.

Datainsamlingsfasen

Datainsamlingsfasen tar upp viktiga riktmärken för att data ska hålla hög kvalitet, oberoende av vilken typ av data som hanteras. Här finns också information om datasäkerhet och om hur data och filer kan namnges, struktureras och dokumenteras.

Dataanalysfasen

Under rubriken Dataanalysfasen finns råd om datahantering under ett projekts analysfas, till exempel versionering och säkerhetskopiering av datafiler och dokumentation.

Färdigställa och bevara data

Färdigställa och bevara data tar upp saker att tänka på när ett forskningsprojekt närmar sig slutet eller redan är avslutat. Här hittar du information om långtidsbevarande, arkivering och tillgängliggörande av data och vad som behöver kontrolleras innan data deponeras för tillgängliggörande. Det gäller inte minst hur material som innehåller känsliga personuppgifter behöver förberedas inför arkivering och bevarande.

Tillgängliggöra data

Under Tillgängliggöra data finns information om att tillgängliggöra och beskriva data hos SND eller på andra sätt, unika identifierare samt citering av forskningsdata. Detta innebär att det ska gå att referera till forskningsdata på samma sätt som till tidskriftsartiklar och andra vetenskapliga publikationer. Här finns till exempel förslag på hur en citering kan se ut och vad den bör innehålla.

Juridiskt regelverk

Datahanteringssidorna tar också upp det juridiska regelverk och etiska aspekter som forskning och forskare bör följa gällande arkivering, hantering och spridning av data. Detta är en fråga som ni som DAU kan ha nytta av att vara införstådd med, kan svara på de vanligaste frågorna om och guida en forskare som har mer komplexa frågor vidare. SND tar upp juridiska aspekter som:

  • Huvudmannaskap
  • Offentlighet och sekretess
  • Skydd av personlig integritet
  • Etikprövning
  • Upphovsrätt
  • Arkivering
  • Informationssäkerhet

Informationen på SND:s hemsida kring det juridiska regelverket för forskning tar upp grunderna kring hur en forskare bör tänka. Eftersom varje forskningsprojekt kan ställas inför unika situationer och svåra juridiska frågor kan du,som DAU-medarbetare, kontakta SND om du behöver få mer stöd kring forskningsjuridik. Här kan du också lämna kontaktuppgiften direkt till en forskare så att de själva kan ta kontakt med juristen hos SND. Kontaktuppgifter till SND:s jurist finns på hemsidan.

https://snd.gu.se/sv/datahantering/juridiska-regelverk-f%C3%B6r-forskning [tillgänglig 2019-01-24]

Guider

Under datahanteringssidorna finns också ett antal guider för hur olika typer av data kan hanteras avseende filformat och andra viktiga saker att tänka på. Våra best practice-dokument har omarbetats och kompletterats för att passa olika ämnesområden.

Checklista för datahanteringsplan

SND har tagit fram en checklista för att underlätta arbetet med en [Datahanteringsplaner|datahanteringsplan]. Checklistan kan hjälpa en forskare att kontrollera vilka rubriker i en datahanteringsplan som är relevanta för just hens forskning.

Bilagor

Litteraturlista till BAS Online

Pass 1: Inledning och bakgrund

Prioriterad läsning

FORCE 11. ”The FAIR Data Principles.”

Svensk nationell datatjänst (SND). ”Datahantering.”

Fördjupad läsning
Prioriterad läsning

FORCE 11. “The FAIR Data Principles.”

Svensk nationell datatjänst (SND). “Datahantering.”

Fördjupad läsning

[https://works.bepress.com/borgman/238/ Borgman, Christine L. (2010). Research Data: Who will share what, with whom, when, and why? China-North American Library Conference, 17 Aug 2010.]

Borgman, Christine L. (2015). Big Data, Little Data, No Data: Scholarship in the Networked World. Cambridge, MA: MIT Press.

[https://www.force11.org/fairprinciples FORCE 11. “Guiding Principles for Finding, Accessible, Interoperable and Re- useable Data.” Publishing version B1.0.]

[https://escholarship.umassmed.edu/jeslib/vol1/iss2/2/ Johnston, Lisa, Meghan Lafferty, Beth Petsan. (2012). “Training Researchers on Data Management: A Scalable, Cross-Disciplinary Approach.” Journal of eScience Librarianship, 1(2): 79–87. doi: 10.7191/jeslib.2012.1012]

Procter, Rob, Peter Halfpenny, Alex Voss. (2012). “Research Data Management: Opportunities and Challenges for HEIs” in Graham Pryor (ed.), Managing Research Data. London: Facet. 135–150.

Pryor, Graham, Sarah Jones, Angus Whyte, eds. (2014). Delivering Research Data Management Services: Fundamentals of Good Practice. London: Facet.

[https://www.nature.com/articles/sdata201618 Wilkinson, M. D. et al. (2016) “The FAIR Guiding Principles for scientific data management and stewardship.” Sci. Data 3:160018 doi:10.1038/sdata.2016.18]

Pass 2: Datahantering och datahanteringsplaner

Prioriterad läsning

Digital Curation Centre (DCC). Data Management Plans. http://www.dcc.ac.uk/resources/data-management-plans

Donelly, Martin. (2012). ”Data Management Plans and Planning” in Graham Pryor (ed.), Managing Research Data. London: Facet. 83–103.

ICPSR. ”Guidelines for Effective Data Management Plans”. http://www.icpsr.umich.edu/icpsrweb/content/datamanagement/dmp/

Fördjupad läsning

Amanda Whitmire (2013) Data management throughout the research lifecycle. Oregon State University: https://figshare.com/articles/Data_management_throughout_the_research_lifecycle/774628

DataONE:s utbildningspaket i datahantering (innehåller Powerpoint-presentationer med CC0-licens) https://www.dataone.org/education-modules

H2020 Programme. Guidelines on FAIR Data Management in Horizon 2020. http://ec.europa.eu/research/participants/data/ref/h2020/grants_manual/hi/oa_pilot/h2020-hi-oa-data-mgt_en.pdf

Library of Congress (2017). “Sustainability of Digital Formats: Planning for Library of Congress Collections”. http://www.digitalpreservation.gov/formats/

Ray, Joyce M., ed. (2014). Research Data Management: Practical Strategies for Information Professionals. West Lafayette: Purdue UP.

Research Data Alliance (RDA). “Education and Training on handling of research data IG”. https://rd-alliance.org/groups/education-and-training-handling-research-data.html

  UK Data Archive (UKDA). Managing and sharing data: http://www.data-archive.ac.uk/media/2894/managingsharing.pdf

Fördjupad läsning speciellt för bibliotek

Corrall, Sheila. (2012). ”Roles and Responsibilities: Libraries, Librarians and Data” in Graham Pryor (ed.), Managing Research Data. London: Facet. 105–133.

Lamar Soutter Library, University of Massachusetts. ”Research Data Management Resources”. http://libraryguides.umassmed.edu/data_home

Research Data Alliance (RDA). (2015) ”23 Things: Libraries for Research Data”. https://rd-alliance.org/23-things-libraries-research-data-rdas-libraries-research-data-interest-group.html

Searle, Sam (2015) ”Using Scenarios in Introductory Research Data Management Workshops for Library Staff”. Magazine of Digital Library Research: http://www.dlib.org/dlib/november15/searle/11searle.html

Pass 3: Metadata

Prioriterad läsning

Corti, Louise, Veerle Van den Eynden, Libby Bishop, Matthew Woolard. (2014). Managing and Sharing Research Data: A Guide to Good Practice. Los Angeles: Sage. 38–56, 184–185, 205–207.

Fördjupad läsning

Pomerantz, Jeffrey. (2015). Metadata. Cambridge, MA: MIT Press  

Pass 4: Metadatastandarder

Prioriterad läsning

Digital Curation Centre (DCC). ”Using Metadata Standards”. http://www.dcc.ac.uk/resources/briefing-papers/standards-watch-papers/using-metadata-standards

Digital Curation Centre (DCC). ”What are Metadata Standards”. http://www.dcc.ac.uk/resources/briefing-papers/standards-watch-papers/what-are-metadata-standards

Fördjupad läsning

Digital Curation Centre (DCC). Resources for digital curators: http://www.dcc.ac.uk/resources

Research Data Alliance (RDA). “Metadata Directory”. https://rd-alliance.github.io/metadata-directory

UK Data Archive (UKDA). ”Document your data” (med tillhörande undersidor). https://www.ukdataservice.ac.uk/manage-data/document

Pass 5: Dokumentation av forskningsdata

Prioriterad läsning

UK Data Service (2014). Documenting and contextualising your data. https://www.ukdataservice.ac.uk/media/440277/documentingdata.pdf

Fördjupad läsning

ICPSR. ”Curation Services & Tools”. https://www.icpsr.umich.edu/icpsrweb/content/datamanagement/tools.html

Pass 6: Juridik och forskningsdata

Prioriterad läsning

Svensk nationell datatjänst (SND). ”Juridiska regelverk för forskning”. https://snd.gu.se/sv/datahantering/juridiska-regelverk-f%C3%B6r-forskning

Fördjupad läsning

Centrala etikprövningsnämnden, Datainspektionen, Socialstyrelsen och Statistiska centralbyrån (2013) Personuppgifter i forskningen – vilka regler gäller? https://www.epn.se/media/1102/personuppgifter_i_forskningen.pdf

Webbkurser i datahantering

CESSDA, "Data Management Expert Guide": https://www.cessda.eu/Research-Infrastructure/Training/Expert-tour-guide-on-Data-Management

MANTRA, ”Research Data Management Training”: http://datalib.edina.ac.uk/mantra/

MOOC via Coursera, ”Research Data Management and Sharing”: https://www.coursera.org/learn/data-management

RDNL, "Essentials 4 Data Support": http://datasupport.researchdata.nl/en/