Åtgärder

DAU-handboken

Om

Från DAU-handboken

Version från den 14 maj 2019 kl. 07.25 av Stefan Ekman (diskussion | bidrag) (Inledd omstrukturering/omformulering av sidan)

Välkommen till DAU-handboken!

Den här wikin innehåller resurser som en DAU i SND-nätverket kan utnytta för att bygga upp och driva sin verksamhet. DAU-handboken är en wiki eftersom den är tänkt att erbjuda en möjlighet för såväl SND som nätverkets medlemmar att dela med sig av bra lösningar, effektiva arbetsflöden, praktiska checklistor och annat som kan komma andra DAU:er till godo.

Bakgrund

SND har sedan 2017 drivit utvecklingen av ett nätverk av stödfunktioner som ska arbeta med hantering av forskningsdata på svenska lärosäten. Det gemensamma namnet på dessa funktioner är DAU (Data Access Units). (Många lärosäten har egna benämningar på sina DAU:er.) DAU:ernas huvudsakliga uppgift är att hjälpa lärosätets forskare att göra sina data så tillgängliga som möjligt i enlighet med FAIR-principerna (FAIR står för Findable, Accessible, Interoperable, Reusable). En DAU ska kunna erbjuda forskare råd och utbildning kring hantering och tillgängliggörande av data, och ska kunna säkerställa att forskarnas metadata och data håller hög kvalitet när de tillgängliggörs och långtidsbevaras. En mer fullständig beskrivning av DAU-funktionen finns i dokumentet Beskrivning av DAU.

DAU-handbokens innehåll i korthet

Centrala resurser i DAU-handboken ger stöd i att:

  • uppfylla kraven och garantierna i SND:s kravbeskrivning
  • bygga egna arbetsrutiner för t.ex. att ta emot inkommande forskningsdata, bearbeta dem och sedan publicera beskrivningar av dem
  • använda tillgängliga programvaror och elektroniska tjänster som Mitt SND, Nesstar, m.m.
  • skapa rutiner kring kontakt med och stöd till forskare.

Du hittar även:

  1. resurser för att uppfylla kraven som SND ställer på metadata och data (Läs mer här: Att uppfylla SND:s kravbeskrivning)
  2. resurser för att hjälpa DAU:er att stödja forskare med dataproduktion, -hantering och -publicering. Till exempel: råd och information om resurser som en DAU skulle kunna rekommendera till forskare, t.ex. programvaror, datahanteringsplan och data journals, samt lämpligt utbildningsmaterial
  3. teknisk dokumentation om vanliga datatyper, metadatastandarder och verktyg som är relevanta för DAU, t.ex. Mitt SND.
  4. andra relevanta ämnen som känsliga data, juridiska frågor, och ordlistor.

SND kommer att ansvara för resurser för att uppfylla kraven på data och metadata. Ansvaret innebär att en arbetsgrupp löpande kommer att producera och underhålla materialet. Kravresurserna kommer att vara låsta för extern redigering.

SND kommer också att ta fram andra resurser inom den ovannämnda strukturen som kommer att vara öppna för extern redigering och tillägg av information och instruktioner. Det innebär att DAU:er kan lägga till relevant material för att berika DAU-handboken och göra den mer relevant för egen verksamhet. För att ge alla DAU:er möjlighet att få tillgång till och bidra till DAU-handboken kommer den att vara i wiki-format med möjlighet att skapa nya sidor, redigera innehåll och spåra ändringar. Det enda som krävs för att kunna skapa och redigera innehåll är att ansöka om konto. Detta gör man genom att klicka på "Ansök om konto" längst upp till höger.

Denna frihet och öppenhet innebär dock att det finns behov av en redaktör. SND:s huvudkontor är i nuläget enda redaktör för DAU-handboken. Hur den här rollen kommer att se ut eller hur omfattande den kommer att vara är inte fastslaget än, men den kommer att behöva delas mellan representanter från olika delar av SND-nätverket.

Det är värt att notera att DAU-handboken är en levande korpus som riktas till DAU:er (inte till forskare) och som är anpassad efter en organisation i utveckling. Det finns mycket som beror på tekniska lösningar, policyer och beslut som inte är på plats än.